بررسی مؤلّفههای پسامدرن در داستان «بز زنگولهپا» از محمدعلی علومی
نویسنده
چکیده مقاله:
چکیده داستان نویسان پسامدرن برای بازآفرینی اثر هنری و نقد مسائل اجتماعی از نقیضه نویسی بهره میگیرند. داستان «بز زنگولهپا» از محمدعلی علومی داستانی پسامدرنیستی است. در این نقیضۀ درونمایهای مفهوم کلیگرایانۀ متن سنّتی از هم میپاشد و داستان به محل چالش گفتمانهای متضاد بدل میگردد. از مضامین پسامدرن در داستان میتوان به بازتاب سبک زندگی شهری، سیطرۀ گفتمانها در رفتار شخصیّتها، بریدن از سنّتها، جانشین شدن فردیّت به جای آرمانگرایی جمعی و نقش تکنولوژی و فناوری در زندگی امروز اشاره کرد. نویسنده از طریق اتصال کوتاه از جهان واقعیّت به جهان تخیّلی داستان وارد میشود و خط مرزی میان داستان و واقعیّت را فرو میریزد و بر تصنعی بودن اثر تأکید میورزد. اتصال کوتاه در کنار مؤلّفههایی چون عدم اقتدار نویسنده، نوسان زاویۀ دید، وجود روایتهای تو در تو و پایانبندی آزاد از عوامل ایجاد عدم قطعیّت در داستاناند. وجود بینامتنهای گوناگون در داستان و آمیختن شعر و نقیضه و خاطرهگویی سبب پویایی و توسعۀ متن شده است. حضور چند بینامتن در کنار یکدیگر، خواننده را با جهانهای متفاوتی که در یک شبکۀ متنی جای دارند، روبرو میکند. روابط بینامتنی و اتصال کوتاه در برجسته کردن محتوای هستیشناسانۀ اثر نقش مهمی دارند؛ چرا که موجب سیّال شدن مرزهای بین متون مختلف میشوند. این نوشتار با شیوۀ توصیفی- تحلیلی قصد دارد به سوالات زیر پاسخ دهد. 1- کدام مؤلّفههای پسامدرن در داستان بز زنگولهپا دیده میشود؟ 2- نویسنده برای برجسته کردن محتوای وجودشناسانه از چه روشهایی استفاده میکند؟
منابع مشابه
بازتاب معرفت شناسی مدرن و پسامدرن در داستان کوتاه: شرحی تمثیلی از دو داستان کوتاه
در برابر رویکرد معرفت شناسی دکارتی که بر پای? تفکیک انسان فاعل ( سوژه ) از جهان عینی ( ابژه ) استوار است، نوگرایی پدیدارشناسی هوسرل ، مرزی بین این دو نمیشناسد و فاعل و مفعول را در هم کنشی دیالکتیکی با هم می فهمد. بدین ترتیب « من » دکارتی جهان-آگاه در دید نوگرایی ، موجودی پیراسته و ماندگار و دگرگون ناپذیر و جدا از « غیر » و جهان نیست و هر گونه آگاهی از بن اندیشهور است. « لوییزا لطفا به خانه بر...
متن کاملنقد اسطوره ای نمادِ «پری و باد» در «شاهنامۀ فردوسی» و رمان «پریباد» نوشتۀ «محمدعلی علومی»
نقد اسطورهای از آن نظر که با زمینههای متنوع و گوناگونی مانند: مردمشناسی، مطالعات تاریخ تمدن، ادیان، روانشناسی جمعی و روانشناسی یونگ و مطالعات کهنالگویی، مرتبط است؛ رویکردی میان رشتهای به حساب میآید. منتقد در این نقد به تحلیل و بررسی تمامی نشانههای کهنالگویی موجود در متن میپردازد که خودآگاه یا ناخودآگاه در آفرینش اثر ادبی، مؤثر بودهاند. با توجه به کاربرد این شیوه در شناخت ارزشهای ن...
متن کاملبررسی مؤلفههای زبانی پسامدرن در داستان «دوباره از همان خیابانها» نوشته بیژن نجدی
یکی از خصوصیات عمدة داستاننویسی دهههای شصت و هفتاد در ایران، تلاش برای گشودن دریچههایی تازه به جهان داستان و بالابردن سطح داستاننویسی است. در بین تلاشهای انجامشده میان داستاننویسان این دو دهه، کارهای اندک بیژن نجدی، جایگاهی خاص دارد؛ چراکه آثار این نویسنده، از زمینههای مهم ظهور و پیدایش رویکرد پستمدرنیسم در عرصة داستاننویسی معاصر ایران به شمار میرود. در این مقاله، سعی ب...
متن کاملتقابل زیستجهان «سوژه» در چند داستان مدرن و پسامدرن فارسی
مفهوم زیستجهان از مفاهیم بنیادین در فلسفة معاصر، بویژه پدیدارشناسی هوسرل است. در چنین فضایی موضوعات فلسفة مدرن قوام مییابد. موضوعاتی از قبیل سوژه، فضای میانذهنی، دیگری، آگاهی و.... از طرفی وجوه عمدة تمایز میان ادبیّات مدرن و ادبیّات پسامدرن، همین موضوعاتِ ذکرشده است. بنابراین توجّه به زیستجهان و تفاوت سوژهای که در زیستجهان حضور دارد با سوژهای که فارغ از این فضاست، مبنای مناسبی برای تحلیل سیر...
متن کاملبازتاب معرفت شناسی مدرن و پسامدرن در داستان کوتاه: شرحی تمثیلی از دو داستان کوتاه
در برابر رویکرد معرفت شناسی دکارتی که بر پای? تفکیک انسان فاعل ( سوژه ) از جهان عینی ( ابژه ) استوار است، نوگرایی پدیدارشناسی هوسرل ، مرزی بین این دو نمی شناسد و فاعل و مفعول را در هم کنشی دیالکتیکی با هم می فهمد. بدین ترتیب « من » دکارتی جهان-آگاه در دید نوگرایی ، موجودی پیراسته و ماندگار و دگرگون ناپذیر و جدا از « غیر » و جهان نیست و هر گونه آگاهی از بن اندیشه ور است. « لوییزا لطفا به خانه بر...
متن کاملوضعیت پسامدرن در داستان کوتاه فارسی دهة هشتاد
در دهههای اخیر کاربرد رویکردهای پسامدرن در حوزۀ ادبیات داستانی ایران گسترش یافته است. در اینجا با تعیین مشخصههای کلی پسامدرنیسم در داستان و تحلیل داستانهای کوتاه نویسندگان شاخص دهة هشتاد از دیدگاه منتقدان، کوشش شدهاست چشماندازی اجمالی از وضعیت پسامدرن آنها ارائه شود. در نتیجه میتوان گفت از میان داستانهای کوتاه بررسیشده، تنها 35% دست کم یک ویژگی پسامدرنیستی داشتهاند که از این میان بیشت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره شماره 2 (پیاپی 18)
صفحات 9- 27
تاریخ انتشار 2017-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023